توسعه ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر یکی از برنامههای وزارت نیرو است که هم کنون ظرفیت تولید برق در نیروگاههای تجدیدپذیر به یک 1,101 مگاوات رسیده است.
امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای حاملهای انرژی فسیلی توصیه میشود، چرا که کاهش ذخایر سوخت فسیلی از یک سو و غیر واقعی بودن قیمت این حاملها از سویی دیگر موجب هدر رفت منابع مالی کشور در حوزههای مختلف و به خصوص در بخش صنعت برق میگردد.
همچنین باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، احداث نیروگاههای حرارتی جدید به دلیل زمانبر بودن فرایند احداث و ناترازی سوخت در کشور، به تنهایی نمیتوانند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالیانه شبکه باشد، به همین منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر میتواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم سازد.
در این راستا، وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامههایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه داد که یکی آنها برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بود که ۴ هزار مگاوات برای نیروگاه خورشیدی و ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳ هزار مگاوات برای احداث نیروگاه خود تامین صنایع میباشد. اخیرا نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۵ سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که نشان از آیندهای روشن در زمینه احداث نیروگاههای تجدیدپذیر در کشور میدهد.
در حال حاضر ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر در کشور به 1,101 مگاوات افزایش یافته است که سالیانه با تولید برق بالغ بر 2,154 میلیون کیلووات ساعت، ناتزاری برق را خصوصا در زمانهای پیک کاهش میدهد، همچنین سالانه از مصرف بالغ بر ۶۸۵ میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار 1,664,578 هزار تن آلایندههای زیست محیطی جلوگیری نموده و باعث صرفهجویی 530,735 هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق میشود.