اشتراک گذاری

بنا بر آمارها با تولید ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت برق از منابع تجدیدپذیر و پاک در ۶ ماهه نخست سال‌ جاری (تا پایان شهریور)، از انتشار ۱۳۱ هزارتن گاز گلخانه‌ای جلوگیری، معادل ۶۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از مصرف سوخت فسیلی اجتناب و به میزان ۵۲ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

به گزارش برق نیوز، مجموع ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به ۱۰۸۸.۱۸ مگاوات رسیده است و به صورت تفکیک شده در حوزه انرژی بادی ۳۶۴.۸۹ مگاوات، انرژی خورشیدی ۴۶۵.۶۵ مگاوات، برق‌آبی کوچک ۹۹.۴۷ مگاوات، زیست توده ۱۲.۵ مگاوات، توربین انبساطی ۹.۶ مگاوات و انشعابی ۱۳۶.۰۷ مگاوات است.
این گزارش می‌افزاید: میزان برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر و پاک در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵.۵ درصد افزایش داشته و بر همین اساس، میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در همین بازه زمانی ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین به واسطه پیشرفت تولید برق از منابع تجدیدپذیر در شهریور امسال میزان مصرف سوخت‌های فسیلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۴ درصد کاهش و میزان صرفه‌جویی در مصرف آب نیز ۵.۹ درصد به ثبت رسیده است.
استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی زیست توده و انرژی برق‌ آبی می‌تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای شود که تاثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارند.

مصرف سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز به عنوان منابع انرژی غالب در کشور‌ها باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری برای بشریت خواهد شد. با افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای انرژی، مسئله‌ای است که دولت‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای پاسخگویی موثر به آن هستند، انرژی‌های تجدید پذیر جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی هستند، زیرا قابل دسترس‌تر و کم هزینه‌تر از سایر سوخت‌ها بوده و مشکلات زیست محیطی را تا حد زیادی از بین می‌برند.
در این زمینه "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو ضمن اشاره به اهمیت متنوع‌سازی سوخت نیروگاه‌ها در پایداری شبکه برق، می‌گوید: توسعه ظرفیت نیروگاهی به عنوان یکی از پاسخ‌های عملی به حل مسئله ناترازی برق از اولین‌ روز فعالیت دولت در دستورکار قرار گرفته است.

نظرات