معاون فنی و مهندسی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) گفت: باید هر چه سریعتر فرایند واگذاری زمینها برای ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی انجام شود تا نیروگاهها پیش از پیک بار سال ۱۴۰۳ وارد شبکه سراسری برق شود.
پرنده مطلق در نشست هم اندیشی مدیران صنعت برق کشور با سرمایه گذاران داخلی برای ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاههای خورشیدی که با حضور دکتر محمود کمانی معاون وزیر نیرو، امروز ۲۰ آذر در سالن شهید مطهری ساتبا برگزار شد با تاکید بر اینکه تنها راه حل توسعه پایدار در کشور، توجه به توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور است، خاطرنشان کرد: ناترازی موجود در صنعت برق، فرسوده بودن نیروگاههای در حال بهره برداری، رشد مصرف و افزایش نیاز مصرف برق، افزایش سرعت توسعه کشور در بخش صنعت و رشد مصارف نو نظیر خودروهای برقی و ... از دلایل اهمیت توسعه ظرفیتهای نیروگاهی در کشور است.
وی با اشاره به وضعیت توسعه صنعت انرژیهای تجدیدپذیر در کشور اظهار کرد: مجموع ظرفیت برنامه ریزی شده برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر شده در برنامه هفتم توسعه ۳۰ هزار مگاوات است که دولت سیزدهم توانسته است تاکنون ظرفیت احداث ۲۶۲.۷۸ مگاوات را ایجاد کند.
پرنده مطلق با اشاره به اقدامات انجام شده در ساتبا برای ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط سرمایه گذاران داخلی در کشور، خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۸۱ ساختگاه برای ساخت نیروگاههای خورشیدی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات با محوریت ۱۶ برق منطقهای در سراسر کشور وجود دارد.
معاون فنی و مهندسی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق با بیان اینکه کمیته انرژیهای تجدیدپذیر کشور به صورت هفتگی با حضور مراجع ذیربط در حال برگزاری است تا موانع پیش روی ساخت نیروگاهها برداشته شود، ادامه داد:
برگزاری مناقصه برای مشخص شدن برندگان نهایی سرمایه گذاری در طرح ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، معرفی ساختگاهها در ۳۰ استان، تفاهم با صندوق توسعه ملی برای دریافت وام، تسهیل روند واگذاری زمینها و نحوه اتصال به شبکه از اقدامات انجام شده در ساتبا برای ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط سرمایه گذاران داخلی در کشور بوده است.