رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به ۲ تجربه موفق و ناکارآمد صندوق با وزارت نیرو، از حمایت ۵ میلیارددلاری صندوق توسعه ملی از احداث نیروگاههای تجدیدپذیر خبر داد.
به گزارش برق نیوز، «مهدی غضنفری» در مراسم امضای تفاهمنامه صندوق توسعه ملی و سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) به حمایت ۵ میلیارددلاری صندوق توسعه ملی از احداث نیروگاههای تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: این گام مهمی است که صندوق توسعه ملی در حمایت از محیطزیست برداشته است.
وی به ۲ تجربه موفق و ناکارآمدی که صندوق با وزارت نیرو داشت اشاره کرد و گفت: نخستین آن تجربه موفق پرداخت تسهیلات به ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر است که بازگشتهای آن بهموقع انجام شده و میشود. این تجربه موفق سبب شد تا امروز با اطمینان صندوق برای توسعه تجدیدپذیرها ورود کند.
وی تجربه ناموفق را پرداخت تسهیلات به نیروگاههای فسیلی دانست و بیان کرد: این تجربه ناموفق که در باز پرداخت تسهیلات داده شده به نیروگاههای فسیلی داشتیم سبب شد صندوق تغییر رویکرد در پرداخت تسهیلات داشته باشد.
وی جایگاه این صندوق را در توسعه نیروگاهی کشور بینظیر دانست و خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۴ بابت تأمین مالی ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۴.۶ میلیارد دلار مسدودی انجام داد.
از این میزان ۳.۷ میلیارد دلار مطالبات داده شده است که تنها ۱.۲ میلیارد دلار آن میبایست برگشت داده میشد و نیروگاههای فسیلی تنها ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کردهاند.
این پرداخت نشدن تسهیلات دریافتی توسط نیروگاهها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: وزارت نیرو میتواند با تغییر برخی رویکردها نسبت به باز پرداخت تسهیلات کمک کند. اگر این مطالبات برگشت داده نشود صندوق به نیروگاههای فسیلی وام جدیدی نخواهد داد مگر با روش جدیدی که در پیش گرفته شده است.
صندوق توسعه ملی همچنین ناگزیر خواهد شد نسبت به تملک دارایی نیروگاهها شود؛ البته این نیروگاهها حرف برای گفتن دارند و معتقدند تسهیلاتی که آن زمان گرفتهاند با نرخ ارز همان زمان بوده و ارز نوسان داشته است؛ البته نباید اجازه داد مطالبات صندوق بدون وصول بماند. صندوق توسعه ملی برای بازپسگیری مطالبات خود کاملاً جدی است و ورود خواهد کرد و ما معتقدیم باید درآمدهای ارزی به صندوق تزریق شده و صندوق با سرمایهگذاری آنها در طرحهای جدید از محل سود حاصله پرداخت به دولت صورت گیرد.